Interview met miMakker Cato

Angelique Konijn zet zich al bijna tien jaar met veel plezier in als ‘miMakker Cato’. Na de kennismakingsworkshop bij stichting miMakkus was zij meteen verkocht. ‘Ik was meteen geraakt door de manier waarop de opleiding tot miMakker is opgezet en de handvatten die je aangereikt krijgt om contact te zoeken met mensen met dementie in het hier en nu. Er is echt contact van hart tot hart mogelijk’, zegt Konijn. Binnen de zorginstellingen waar zij nu werkt, ziet zij wat voor effect de methode heeft op cliënten en medewerkers.

‘Zorginstellingen kunnen je als miMakker observeren en krijgen zo handvatten aangereikt waardoor zij toch contact kunnen maken met mensen met dementie’, zegt Konijn. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van het tempo en naast iemand zitten en in dezelfde richting kijken. Wanneer zij bij een zorginstelling komt, vraagt zij van tevoren of er specifieke wensen zijn. ‘Soms gaat het om een meneer die wat onrustig is of een andere bewoner die prikkelbaar overkomt. De sfeer die je vervolgens neerzet, heeft ook invloed op de rest van de cliënten en blijft nog lang doorwerken.’

Rust en acceptatie
Het bezoek van een miMakker zorgt niet alleen voor een goed gevoel bij de cliënten, maar ook voor rust, acceptatie en verlichting van werkzaamheden bij zorgmedewerkers.  ‘Een zorgmedewerker heeft een heel ander doel voor ogen: de bewoner verzorgen. Als miMakker ben je hier helemaal niet mee bezig en kun je in alle rust ongedwongen contact met elkaar zoeken.’
Zo’n situatie maakte Angelique ook mee bij een zorginstelling waar zij mensen met een verstandelijke beperking bezoekt. ‘Een medewerker vertelde dat de bewoonster wat prikkelbaar was en niet zo lekker in haar vel zat. Ik open heel langzaam de deur, blijf een tijdje in de deuropening staan en ga vervolgens in op de beleving en emoties van de ander. Het is ontzettend mooi om dan te zien dat een nieuwsgierig gezicht je ineens registreert en na eerst samen even gemopperd te hebben een ontspannen contact met je kan maken. Dat is wat we dan doen: er zitten geen verwachtingen of oordelen aan het bezoek. Een bewoner voelt dat: er wordt niets van hem of haar gevraagd wat niet meer te snappen of te volgen is.’

Sfeer
De medewerker van de zorginstelling vertelde later aan Angelique dat niet alleen de cliënt vrolijker oogde, maar dat dit ook invloed heeft op andere bewoners. ‘Dat is ontzettend belangrijk: die sfeer die je meebrengt. Het gedrag van de cliënten die ik bezoek heeft ook invloed op andere mensen waarmee zij vervolgens in één ruimte zitten.’ Konijn haalt daardoor ontzettend veel voldoening uit haar werk. ‘Het werk wat ik doe is echt zinvol en heeft niet alleen effect op de cliënt, maar ook op zorgmedewerkers, familieleden en mantelzorgers. Het is fijn om te zien dat ik als miMakker contact kan zoeken met een persoon met dementie daar waar dat eerder niet lukte.’

Ontmoetbijeenkomst
Zorginstellingen kunnen kennismaken met de miMakkusmethode tijdens een Ontmoetbijeenkomst. Daarin staan we stil bij het ontstaan van Stichting miMakkus en de methodiek. Meer informatie over deze bijeenkomst? Mail dan naar info@mimakkus.nl.