Interview met psycholoog Gerrie Hubers, verbonden aan Zorggroep Elde

Gerrie Hubers is als GZ-psycholoog verbonden aan Zorggroep Elde in Boxtel en ervaart dagelijks het effect van de miMakkusmethode in de praktijk. Zorgmedewerkers kunnen beter uit de voeten met cliënten en familieleden en mantelzorgers krijgen handvatten waardoor zij beter kunnen communiceren met hun naaste. ‘Door de methode merken familieleden soms dat er op een bepaalde manier toch contact mogelijk is en dat kan heel fijn zijn’, zegt Hubers.

Bij de miMakkusmethode is het uitgangspunt ‘contact van hart tot hart’. Vrijwilligers en mantelzorgers die beter contact willen maken met hun naasten, kunnen workshops volgen om kennis te maken met de methode. Ook gemeenten spelen een belangrijke rol: zij kunnen mantelzorgers en vrijwilligers ondersteunen door deze workshops aan te bieden.

Handvatten aanreiken
De methode zorgt er niet alleen voor dat er contact mogelijk is, maar ook dat een dierbare beter in zijn of haar vel zit. Dat merkt Gerrie Hubers ook bij de zorggroep waar zij werkzaam is. Alle medewerkers op de afdeling Dementie hebben een Incompany Training gevolgd en kunnen daardoor beter inspelen op de behoefte van de patiënt, maar ook familieleden, vrijwilligers en mantelzorgers hebben er veel baat bij.

‘Wij geven naasten ook begeleiding om de methode zelf toe te passen. We proberen mensen te helpen om het anders te doen. Soms kan alleen een hand vasthouden meer rust geven dan een gesprek aangaan: die handvatten willen we meegeven.’

 Situaties herkennen
Voor Hubers was de training ook de eerste ervaring met de miMakkusmethode. ‘We hadden al een zorgmedewerker als gecertificeerd miMakker en we zagen het effect op cliënten en medewerkers.’ Het grote voordeel is dat mensen die scholing hebben gehad en met de methode werken zelf kunnen ervaren wat gedrag kan doen en dat dit verder gaat dan adviezen en aanwijzingen. ‘Het sluit beter aan omdat medewerkers situaties beter herkennen en daardoor beter kunnen toepassen. Als je ervaart wat het effect is dan maak je het veel meer eigen.’

Dat heeft niet alleen veel effect op medewerkers, maar ook op cliënten. ‘Je merkt dat zij zich veel meer begrepen voelen. Er wordt minder gecorrigeerd, emoties mogen er zijn en we werken op het tempo van de patiënt.’ Deze belangrijke pijlers binnen de methode zorgen ervoor dat mensen met dementie veel minder snel overprikkeld raken.

Out of the box
Wat Hubers daarnaast heel fijn vindt om te zien, is dat de methode ervoor zorgt dat medewerkers meer out of the box durven te denken. ‘We hadden een cliënt die moeite had met inslapen. Een zorgmedewerker gaf aan dat ze er even bij was gaan liggen in bed, waardoor de cliënt zich veilig voelde en kon inslapen. Dat past echt binnen de methode en is effectief, maar minder voor de hand liggend.’

De methode zorgt er volgens Hubers voor dat medewerkers zich veel bewuster zijn van de invloed van het eigen gedrag op dat van cliënten. ‘Medewerkers kunnen bepaald gedrag daardoor beter plaatsen en het daardoor beter accepteren en erop inspelen.’ Een voorbeeld daarvan is ook het taalgebruik. ‘We leven in een maatschappij waarbij taal een belangrijke rol speelt in de communicatie, maar bij cliënten is dat soms niet meer mogelijk. Het geeft dan vaak meer rust om te neuriën in het bijzijn van de patiënt als vervanger van taal.’

Gemeenten, mantelzorgers en vrijwilligers die meer informatie willen over onze workshops kunnen contact opnemen per mail via info@mimakkus.nl of bellen naar 088-6462500